Κυριακή 28 Ιουλίου 2013

Παγκόσμια κληρονομιά η σκέψη του Τσε


ΚΑΤΑΛΟΓΟΣ ΠΑΓΚΟΣΜΙΟΥ ΜΗΤΡΩΟΥ ΤΗΣ «ΟΥΝΕΣΚΟ» 
Χειρόγραφα και άλλα ντοκουμέντα της ζωής και της πνευματικής 
δημιουργίας του θρυλικού επαναστάτη ανακηρύχθηκαν -και τυπικά- 
κληρονομιά της ανθρωπότητας.*

Αν και τα τεκμήρια της ζωής ανθρώπων όπως ο Ερνέστο «Τσε» Γκεβάρα αποτελούν έτσι κι αλλιώς κοινό «κτήμα» όλων των αγωνιζόμενων ανθρώπων σε ολόκληρο τον πλανήτη, «κληρονομιά» όλων των λαών, αφού, αργά ή γρήγορα, θα ακολουθήσουν το δρόμο του «μέχρι την τελική νίκη», έχουν τη σημασία τους και ειδήσεις όπως αυτή που μας έρχεται από την ΟΥΝΕΣΚΟ, η οποία, κατέστησε τα γραπτά του Τσε, αλλά και ντοκουμέντα που τον αφορούν, ως στοιχεία της παγκόσμιας πολιτιστικής κληρονομιάς.

Η ΟΥΝΕΣΚΟ συμπεριέλαβε πρόσφατα τα χειρόγραφα του Τσε και άλλα ντοκουμέντα για τον ίδιο, στον κατάλογο του Παγκόσμιου Μητρώου της, που είναι ο αντίστοιχος - για τα κείμενα - με τον γνωστότερο κατάλογο της Παγκόσμιας Πολιτιστικής Κληρονομιάς που αφορά σε αρχαία μνημεία. Πρωτότυπα χειρόγραφα όπως αυτό των θρυλικών «Ημερολογίων μοτοσυκλέτας» από το μεγάλο νεανικό ταξίδι του Τσε στη Λατινική Αμερική, αλλά και το ημερολόγιό του από τα βουνά της Βολιβίας όπου εκτελέστηκε το 1967 αναγνωρίζονται πλέον και τυπικά ως μνημεία παγκόσμιας πολιτιστικής κληρονομιάς και θα πρέπει να προστατεύονται ως τέτοια. 

Αξίζει να σημειωθεί ότι ο σχετικός κατάλογος της ΟΥΝΕΣΚΟ περιλαμβάνει μόλις 300 αρχεία και συλλογές εγγράφων, ενώ τα γραπτά του Τσε περιλαμβάνονται στις 54 κηρύξεις που έγιναν φέτος από την ΟΥΝΕΣΚΟ. Πριν μία βδομάδα, η σύζυγος και τα παιδιά του Τσε συμμετείχαν στη σχετική τελετή της κήρυξης που πραγματοποιήθηκε στην Αβάνα. 

Η επίσημη ονομασία του αρχείου είναι «Συλλογή Ντοκουμέντων "Η ζωή και το έργο του Τσε Γκεβάρα: Από τα χειρόγραφα πρωτότυπα της εφηβείας και της νιότης του, στο ημερολόγιο εκστρατείας στη Βολιβία» και περιλαμβάνει 1.007 ντοκουμέντα που «απλώνονται» σε 8.197 σελίδες και καλύπτουν όλη την περίοδο της ζωής του, από το 1928 που γεννήθηκε μέχρι και το 1967 που έδωσε τη ζωή του στην πάλη ενάντια στην εκμετάλλευση ανθρώπου από άνθρωπο... 

* Όλο το άρθρο  στη στήλη  "ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ"  του «Ριζοσπάστη».

Παρασκευή 26 Ιουλίου 2013

Το «Υπόγειο Ρεύμα»


Καλοκαίρι χωρίς διάβασμα γίνεται; 
Δεν γίνεται.  Ας διαβάσουμε λοιπόν...

 

Το «Υπόγειο Ρεύμα», είναι ένα ξεχωριστό βιβλίο της αμερικάνικης εργατικής λογοτεχνίας. Έχει ιδιαίτερο ενδιαφέρον για όλους αφού αποτελεί μια ζωντανή γνωριμία με την πάλη των εργατών σε μια βιομηχανική περιοχή των ΗΠΑ - ταυτόχρονα είναι ένα δυνατό μυθιστόρημα που κρατάει αμείωτο το ενδιαφέρον.

Οι ήρωες του βιβλίου είναι άνθρωποι με ιδανικά για μια πιο ανθρώπινη και πιο δίκαιη ζωή, κομμουνιστές πρωτοπόροι εργάτες που έρχονται σε αντίθεση με την κοινωνία της εκμετάλλευσης και τους μηχανισμούς καταπίεσης φανερούς και κρυφούς. 

Το στοιχείο που αναμφίβολα θα εκτιμήσει ο αναγνώστης είναι ότι οι ήρωες του βιβλίου είναι άνθρωποι πραγματικοί, ζωντανοί, με όλες τις αρετές και τις ελλείψεις τους, που με την καθημερινή τους δράση συμβάλλουν στην πάλη για την αλλαγή της κοινωνίας. 

Το «Το Υπόγειο Ρεύμα» όχι μόνο αποτυπώνει τη σκληρότητα της ταξικής πάλης αλλά και θέτει τον καθένα μπροστά στην ευθύνη συνεισφοράς του στην οργάνωση αυτής της πάλης.   

ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ  ΣΗΜΕΙΩΜΑ

Ο συγγραφέας του βιβλίου «Το Υπόγειο Ρεύμα»  γεννήθηκε στη Νέα Υόρκη το 1908, σε μια πλούσια οικογένεια Δυτικοευρωπαίων μεταναστών. Σπούδασε στο πανεπιστήμιο της Κολούμπια, απ’ όπου αποφοίτησε το 1930. Από τα φοιτητικά του χρόνια θα συνειδητοποιήσει τη ληστρική φύση του καπιταλισμού και θα μισήσει τη βία του φασισμού. 

Έτσι, μετά από τον πόλεμο, ο Άλμπερτ Μαλτς θα ενταχθεί στην πρωτοπορία της αμερικανικής εργατικής τάξης και θα γίνει μέλος του Κομμουνιστικού Κόμματος των ΗΠΑ. Πολύ σύντομα, γι’ αυτήν την πολιτική ένταξή του, θα βρεθεί στη φυλακή (1950) με το διαβόητο νόμο του Μακάρθι.

Ο Άλμπερτ Μαλτς πρωτοεμφανίστηκε στα γράμματα με το θεατρικό του έργο «Επί της Γης ειρήνη» (1934). Ακολούθησαν άλλα δύο θεατρικά του το 1935: «Ο μαύρος λάκκος» και «Οι κρυφοί επαρχιώτες». Το 1940 εκδίδει «Το υπόγειο ρεύμα». Το 1944 τη νουβέλα του «Ο σταυρός και το βέλος»

Μετά από την αποφυλάκισή του θα εκδώσει τη δραματική νουβέλα «Μια μεγάλη μέρα μιας σύντομης ζωής» (1957), όπου δίνονται συγκλονιστικές σκηνές ανθρώπινης αλληλεγγύης ανάμεσα σε λευκούς και μαύρους φυλακισμένους αγωνιστές. 

Τέλος, με τη νουβέλα του «Κάποτε το Γενάρη» (1966), δίνονται εικόνες από την πάλη ενάντια στο φασισμό.

Το βιβλίο κυκλοφορεί από τις εκδόσεις «Σύγχρονη Εποχή».

Πέμπτη 25 Ιουλίου 2013

Στόχος της Χρυσής Αυγής και η Τέχνη



Την οργή της νεοναζιστικής Χρυσής Αυγής ξεσήκωσε η πρωτοβουλία του Επιμελητηρίου Εικαστικών Τεχνών Ελλάδας (ΕΕΤΕ) για τη διοργάνωση αντιφασιστικής, αντιρατσιστικής, εικαστικής διαδικτυακής έκθεσης... με μια έμμεση αλλά σαφή επιβεβαίωση της Χρυσής Αυγής ότι είναι φασιστική και ρατσιστική οργάνωση.

Η Χρυσή Αυγή κατέθεσε Ερώτηση στη Βουλή, κατηγορώντας το ΕΕΤΕ ότι... «εκφέρει καταφανώς κομματικές θέσεις, που σε καμία περίπτωση δε συνάδουν με τον προορισμό του και τους σκοπούς που υποτίθεται ότι επιδιώκει» και ότι «χαρακτηριστικό παράδειγμα στρατευμένης κομματικά ανακοίνωσης», είναι η αντιφασιστική - αντιρατσιστική διαδικτυακή έκθεση, «στην οποία εξαπολύεται εμετική επίθεση στο κοινοβουλευτικό κόμμα της Χρυσής Αυγής, με ψεύδη, συκοφαντικές αναφορές και υποβολιμαία σχόλια»! 

Οι φασίστες χαρακτηρίζουν την ανακοίνωση του ΕΕΤΕ... «εμφυλιοπολεμική»(!) και ότι «προσβάλλει τα μέλη του Επιμελητηρίου και τον πολιτισμό, μέρος του οποίου επιθυμεί να εκφράσει συλλογικά»!

 
"Ο Καπιταλισμός είναι ένα τέρας που επιβιώνει σκοτώνοντας"

Αυτό που ενοχλεί τους χρυσαυγίτες είναι οι αναφορές του ΕΕΤΕ στη «ρατσιστική βία, με τις επιχειρήσεις "σκούπα" ενάντια στους μετανάστες με την ονομασία "Ξένιος Ζευς", που με περίσσιο ζήλο επιχειρούν υπουργείο Δημόσιας Τάξης και Δημοτική Αρχή Αθήνας, με τις διώξεις και αθρόες συλλήψεις και προσαγωγές μεταναστών, με την εγκληματική δράση των φασιστοειδών που μαχαιρώνουν, δολοφονούν μετανάστες, με τη λογοκρισία που ασκείται σε θεατρικές παραστάσεις και εκπαιδευτικούς, τις διώξεις και τις απειλές κατά εκπαιδευτικών, τις επεμβάσεις φασιστοειδών στα νοσοκομεία, απαιτώντας να διώχνονται οι αλλοδαποί ασθενείς, την "κατήχηση" παιδιών στη φασιστική ιδεολογία, την προσπάθεια να εκφοβίσουν γονείς και εκπαιδευτικούς, ζητώντας μάλιστα από τη Βουλή να αποδοθούν "πειθαρχικές ευθύνες" σε κάθε αντιρατσιστική φωνή. 

Στόχος να τρομοκρατηθούν καθηγητές, γονείς και μαθητές, για να χτυπήσει την ευαισθητοποίηση των παιδιών σε θέματα μετανάστευσης, ρατσισμού και ξενοφοβίας, με τα δεκάδες περιστατικά λεκτικής και σωματικής βίας που έχουν γίνει καθημερινό φαινόμενο. Οι φασιστικές εγκληματικές οργανώσεις και οι υποστηρικτές τους προσπαθούν να φιμώσουν κάθε φωνή που στέκεται απέναντι στο ρατσισμό και το φασισμό».

Το ΕΕΤΕ αναφέρεται και στο λεγόμενο «αντιρατσιστικό» νομοσχέδιο, εκτιμώντας ότι η υποκριτική στάση του συστήματος «στοχοποιώντας δήθεν τη Χρυσή Αυγή, αφ' ενός συσπειρώνει ένα μέρος του λαού υπέρ του συγκεκριμένου μορφώματος (...), αφ' ετέρου με τη συγκάλυψη της πραγματικής αιτίας για τα δεινά του λαού "ταΐζει" το αντιμεταναστευτικό μένος και, αξιοποιώντας τις χρήσιμες για το σύστημα φασιστικές οργανώσεις, στοχεύει στο χτύπημα της πάλης του λαού».

Το ΕΕΤΕ σημειώνει ότι «ο τόπος μας έχει υποφέρει 
πολλά κάτω από την μπότα του ναζισμού. 

Όπως οι καλλιτέχνες παλιότερα, και εμείς πρέπει να αντιδράσουμε και ατομικά με τις δυνάμεις που έχει ο καθένας, στο εργαστήριο, στους χώρους δουλειάς, στο σχολείο ως εκπαιδευτικοί αλλά και ως γονείς, να περιορίσουμε και να τσακίσουμε κάθε μορφή ρατσιστικής βίας που ασκείται, να αντιδράσουμε όμως κύρια συλλογικά γιατί έχει αποδειχθεί ιστορικά πως τίποτα δεν μπορεί να σκοτώσει το τέρας χωρίς οργανωμένη συλλογική δράση».

Καλεί τα μέλη του να συμμετάσχουν στην αντιφασιστική - αντιρατσιστική διαδικτυακή έκθεση «θέλοντας να αναδείξουμε την αντίθεσή μας με τη δράση των φασιστικών εγκληματικών ομάδων και των υποστηρικτών τους που δρουν με άλλοθι την κρατική πολιτική καταστολής των αγώνων των εργαζομένων και εφαρμογής της αντιλαϊκής πολιτικής της ΕΕ».   

Αναρτήθηκε από το 902.gr

Κυριακή 21 Ιουλίου 2013

Εκδήλωση τιμής και μνήμης στην Σωτηρία Βασιλακοπούλου την Πέμπτη 25 Ιούλη.

Εκδήλωση μνήμης και υπόσχεσης συνέχισης του αγώνα*


Με αφορμή τη συμπλήρωση 33 χρόνων από τη δολοφονία της ΚΝίτισσας φοιτήτριας της Παντείου Σωτηρίας Βασιλακοπούλου έξω από την πύλη της ΕΤΜΑ,  η Ομοσπονδία Εργατοϋπαλλήλων Κλωστοϋφαντουργίας - Ιματισμού - Δέρματος Ελλάδας, το Κλαδικό Συνδικάτο Εργατοϋπαλλήλων Κλωστοϋφαντουργίας - Ιματισμού - Δέρματος Ν. Αττικής και οι Επιτροπές Αγώνα του ΜΑΣ της Παντείου,  διοργανώνουν  την Πέμπτη 25 Ιούλη,  εκδήλωση μνήμης και υπόσχεσης συνέχισης του αγώνα, έξω από την πύλη της ΕΤΜΑ (Ιερά Οδός και Αγ. Άννης).

Όπως τονίζουν στην ανακοίνωσή τους:

«Ο δρόμος που βάδισε η Σωτηρία, τα οράματά της, 
33 χρόνια μετά είναι για εμάς οδηγός του αγώνα μας.

Σήμερα που η επίθεση του κεφαλαίου, του κράτους του και των κομμάτων, που το υπηρετούν, εντείνεται, τσακίζοντας κάθε κατάκτηση των εργαζομένων, σήμερα που η αυριανή βάρδια της εργατικής τάξης καλείται να παραιτηθεί από κάθε δικαίωμα και να ζήσει μια ζωή κόλαση, είναι επιτακτική η ανάγκη του ανυποχώρητου αγώνα για να προστατέψουμε τη ζωή μας από τη φτώχεια και την εξαθλίωση. 

Η οργανωμένη δράση μέσα σε κάθε χώρο δουλειάς, σχολή, σχολείο, Πανεπιστήμιο, στις λαϊκές γειτονιές μπροστά στα οξυμένα προβλήματα που βιώνουμε είναι μονόδρομος για να τους εμποδίσουμε, να προετοιμάσουμε τις δυνάμεις μας για την ανατροπή της βάρβαρης πολιτικής τους που τσακίζει τη ζωή μας.

Συνεχίζουμε στα βήματα της Σωτηρίας.

Κρατάμε ψηλά τη σημαία της αντίστασης, της ρήξης, της αντεπίθεσης ως την τελική νίκη».

ΠΑΜΕ: Τιμάμε την θυσία της Σωτηρίας Βασιλακοπούλου
Κάλεσμα προς τους εργαζόμενους και τη νεολαία για να συμμετάσχουν στην εκδήλωση τιμής και μνήμης για την 33η επέτειο της δολοφονίας της Σωτηρίας Βασιλακοπούλου έξω από την πύλη της ΕΤΜΑ, απευθύνει η  Εκτελεστική Γραμματεία του ΠΑΜΕ, τονίζοντας ότι η θυσία της Σωτηρίας δείχνει το δρόμο της αντεπίθεσης, της οργάνωσης της πάλης της εργατικής τάξης, της νεολαίας, των λαϊκών στρωμάτων.

Επιτροπές Αγώνα Παντείου του Μετώπου Αγώνα Σπουδαστών

Σε μαζική συμμετοχή στην εκδήλωση καλούν οι Επιτροπές Αγώνα Παντείου τονίζοντας:  «Τριάντα τρία χρόνια μετά ο δρόμος και τα οράματα της Σωτηρίας Βασιλακοπούλου παραμένουν επίκαιρα οσο ποτέ, είναι οδηγός της πάλης και του αγώνα μας. 

Σήμερα που το ένα δικαίωμα μετα το άλλο γκρεμίζεται, σήμερα που η κακοπληρωμένη δουλειά αλλα και η ανεργία μαστίζει τους νέους είναι επιτακτική η ανάγκη του ανυποχώρητου αγώνα για να προστατέψουμε τη ζωή μας από τη φτώχεια και την εξαθλίωση που μας οδηγούν το κεφάλαιο και τα κόμματα που το υπηρετούν. Χρειάζεται οργανωμένη δράση μεσα στις σχολές σε κάθε τμήμα και έτος, ενίσχυση της λαικής συμμαχίας, αγώνας μαζί με τους εργαζόμενους γονείς μαζί με τα αδέρφια μας τους μαθητές».

*Από το 902.gr (ΕΔΩ)

Πέμπτη 18 Ιουλίου 2013

Να μιλήσουν τα νιάτα και προπαντός να τ' ακούσουμε. Είναι χρέος και ανάγκη.


39ο Φεστιβάλ ΚΝΕ - Οδηγητή: «Άλλαξε τον κόσμο, το ‘χει ανάγκη»*
   

Να μιλήσουν τα  νιάτα και προπαντός να τ' ακούσουμε. Είναι χρέος και ανάγκη. Γιατί αυτοί οι νέοι  είναι η ζωή ομιλούσα. Γιατί αυτοί οι νέοι είναι η ελπίδα. Είναι το μέλλον αυτής της χώρας, είναι αυτοί που μπορούν και που θα ανοίξουν το δρόμο. 

Με τις κόκκινες σημαίες στα χέρια τους -τιμή τους και καμάρι τους- και με τη βεβαιότητα που την βλέπεις στα μάτια τους  -πως ότι και να γίνει το μέλλον οφείλει και θα είναι κόκκινο-  έχουν ξεκινήσει σε όλη την Ελλάδα τις εκδηλώσεις για το 39ο Φεστιβάλ ΚΝΕ-Οδηγητή,  με κεντρικό σύνθημα τους στίχους του Μπέρτολτ Μπρεχτ "Άλλαξε τον κόσμο, το ‘χει ανάγκη". 


 Το σύνθημα του 39ου Φεστιβάλ ΚΝΕ - ΟΔΗΓΗΤΗ και τις ημερομηνίες διεξαγωγής του και φέτος στο Πάρκο Τρίτση ανακοίνωσε η ΚΝΕ.

Αναλυτικά η ανακοίνωση:

«Με κεντρικό σύνθημα τους στίχους του Μπέρτολτ Μπρεχτ "Άλλαξε τον κόσμο, το ‘χει ανάγκη" έχουν ξεκινήσει σε όλη την Ελλάδα οι εκδηλώσεις του 39ου Φεστιβάλ ΚΝΕ-Οδηγητή. 

Το Φεστιβάλ θα κορυφωθεί το Σεπτέμβρη 
σε όλες τις μεγάλες πόλεις της χώρας. 

Οι κεντρικές εκδηλώσεις θα πραγματοποιηθούν στην Αθήνα, στο Πάρκο Τρίτση, στο Ίλιον, στις 19-20 και 21 Σεπτέμβρη.


Κάθε χρόνο το Φεστιβάλ είναι μια μεγάλη νεολαιίστικη γιορτή, μια αιχμηρή πολιτική και πολιτιστική πρόταση που η διεξαγωγή του, από την προπαγάνδισή του μέχρι το στήσιμο και τη λειτουργία του, στηρίζεται αποκλειστικά στην ανιδιοτέλεια, στην εθελοντική προσφορά χιλιάδων μελών και φίλων του ΚΚΕ και της ΚΝΕ.

Η διεξαγωγή του Φεστιβάλ στο Πάρκο Τρίτση έχει διεκδικητικό χαρακτήρα. 

Το ΚΚΕ και η ΚΝΕ σταθερά όλα αυτά τα χρόνια αντιπαλεύουν τα σχέδια υποβάθμισης και ιδιωτικοποίησης του Πάρκου, που είναι η μοναδική ανάσα για χιλιάδες εργαζόμενους. Η εικόνα εγκατάλειψης που σήμερα χαρακτηρίζει το Πάρκο έχει τη σφραγίδα της ίδιας αντιλαϊκής πολιτικής που τσακίζει καθημερινά τα δικαιώματά μας στη δουλειά, στη μόρφωση, στη ζωή. 

Θα είμαστε πάντα στην πρώτη γραμμή μαζί με τη νεολαία, τους εργαζόμενους, τα συνδικάτα της περιοχής για να μείνει το Πάρκο "ζωντανό", χώρος άθλησης, ψυχαγωγίας και επαφής με τη φύση και όχι "νεκρό", παραδομένο στα κοράκια του κέρδους. Το Πάρκο θα ζωντανέψει, θα πάρει ανάσα ζωής με το Φεστιβάλ της ΚΝΕ και του «Οδηγητή». Ο λαϊκός κόσμος της περιοχής που αυτό το γνωρίζει από πρώτο χέρι, ήδη στηρίζει το Φεστιβάλ.

Το αναλυτικό πρόγραμμα των κεντρικών εκδηλώσεων του 
39ου Φεστιβάλ ΚΝΕ-Οδηγητή θα ανακοινωθεί τις επόμενες μέρες».

39ο ΦΕΣΤΙΒΑΛ - «ΟΔΗΓΗΤΗ» Ολόκληρο το πρόγραμμα του τριημέρου της Αθήνας (ΕΔΩ)

* Από το 902.gr

Τρίτη 9 Ιουλίου 2013

Λάμπεις και φωτίζεις όπως ένας φάρος, καθώς μια βάρκα μέσα στην τρικυμία παλεύει να σωθεί..


Η Ακρόπολη, στην πανσέληνο του Ιούνη 2013.


Το φεγγάρι δεν έχει τη θαλπωρή σου
εκείνο είναι ασημένιο.
εσύ χρυσοντημένη,

εκείνο σκορπά το φως
ενώ εσύ το χαρίζεις.


Το φεγγάρι λάμπει στον ουρανό
μα εσύ λάμπεις στη γη.
Έχεις  ομορφιά 
που άλλη τέτοια  δεν υπάρχει.

Λάμπεις και φωτίζεις σαν φάρος
καθώς μια βάρκα 
μέσα στην τρικυμία 
παλεύει να σωθεί.


Στην αγκαλιά σου 
πουλιά ξεχειμωνιάζουν.
Σε κάθε αναπνοή σου
ένα δεντράκι βλασταίνει.
Εσύ νοτίζεις  την άνυδρη ελπίδα

Ομορφιά, που πλάστηκες
να ζεις στην αιωνιότητα.

canzone del mal di luna

Συνθέτης: Νίκολά Πιοβάνι

Το κεντρικό τραγούδι από το επεισόδιο Mal di Luna,
της ταινίας ΧΑΟΣ, των αδελφών Ταβιάνι.

Δευτέρα 8 Ιουλίου 2013

ΚΥΡΙΑΚΟΣ ΡΟΚΟΣ: "Ο καλλιτέχνης είναι "επικίνδυνο" πράγμα".



Ακάματος «υλοποιητής» κοινωνικών ονείρων*

«99% Σχέδια και 1 γλυπτό ζητούν ΑΠΟΤΟΞΙΝΩΣΗ ΤΩΡΑ». Με αυτή την κοινωνικά υπονοηματική και καυστική φράση τιτλοδότησε την πρόσφατη έκθεσή του ο σπουδαίος, πολυβραβευμένος γλύπτης Κυριάκος Ρόκος, εκφράζοντας την επείγουσα ανάγκη για «αποτοξίνωση» από όσα και όσους μας θέλουν -ατομικά και συλλογικά- «ναρκωμένους» και άβουλους για να διαιωνιστεί ο εφιάλτης του καπιταλισμού...

...Ακάματος, πραγματικός χειρώνακτας, παλεύει με το μάρμαρο, με σκληρότερους λίθους, ακόμη και με σμυριδόλιθο. Συνεχίζει να δουλεύει καθημερινά. «Αυτό μου έμαθε ο Παππάς. Και στα 85 του ήταν ανεβασμένος στη σκαλωσιά. Τον έβλεπα, ενθουσιαζόμουν κι έλεγα: μακάρι κι εγώ στα 85 μου να είμαι εκεί επάνω».

Το τραγικό σήμερα
Στη σημερινή κατάσταση, με την καπιταλιστική κρίση, μπορεί να ζήσει η Τέχνη, ο καλλιτέχνης;

«Οχι. Ο Καντίνσκι έλεγε "πολλοί νομίζουν ότι ο καλλιτέχνης είναι το αγαπημένο παιδί της ζωής"», απαντά ο Ρόκος. «Αυτή την εντύπωση έχουν πολλοί και σήμερα. Κανείς δεν αναρωτιέται πώς ζουν οι καλλιτέχνες.  

Υπάρχουν συνάδελφοι πεινασμένοι, άστεγοι, που 
κοιμούνται στο δρόμο, αλλά από αξιοπρέπεια δεν το λένε. 

Ίσως, έπρεπε το Επιμελητήριο να ανοίξει για να κοιμούνται εκεί. Κάποιοι πάνε αλλού για να ζήσουν, κάνουν οποιαδήποτε δουλειά, αν βρουν δουλειά. Το κράτος δεν ενδιαφέρεται για την Τέχνη και τους καλλιτέχνες. 
Γιατί ο καλλιτέχνης είναι "επικίνδυνο" πράγμα. 

Ούτε με δικτατορία, ούτε με απαγορεύσεις πετυχαίνεις να τον κάνεις ακίνδυνο. Το πετυχαίνεις μόνο με τη διάβρωση

Με το να καθιερώνεις διάφορα "τίποτα".  

Ως "αξίες", έργα σε εκθέσεις συλλεκτών σαν αυτή του κ. Δασκαλόπουλου, έργα που πολυεθνικές ψευδώς λένε ότι αγοράζουν με πολλά λεφτά, τα πολυδιαφημίζουν και τα πουλούν πιο ακριβά σε άλλες πολυεθνικές και ούτω καθεξής...».


Ο συνομιλητής μας έκφρασε τη βαθιά θλίψη του για το αυξανόμενο φαινόμενο των αυτοκτονιών. Την αγωνία του για το πού οδηγείται ο λαός μας, αλλά και ο πολιτισμός μας. Τον πόθο του να «σωθούμε από αυτή την τραγική κατάσταση».



Να ξαναβρεθεί «η πηγή του λαού μας», όπως πιστεύει ότι είναι και χαρακτηρίζει το ΚΚΕ, «στην πρώτη γραμμή του αγώνα». 

«Να σμίξει το ΚΚΕ, με όλο το λαό», με το «να ξαναγίνει η πρωτοπορία για το καλό του τόπου και του λαού. Πρωτοπορία παντού. Και στον πολιτισμό. Γιατί ο πολιτισμός μπορεί να επηρεάσει, να βοηθήσει στη συνειδητοποίηση των ανθρώπων».

Η κουβέντα μας με τον Κυριάκο Ρόκο τέλειωσε με μια «νότα» αισιοδοξίας. «Είμαστε μια οικογένεια εικαστικών. Ζωγράφος η Ρουμπίνα, γλύπτης εγώ, ζωγράφοι οι δυο γιοι μας. Παρά τις οικονομικές δυσκολίες, είμαι χαρούμενος γιατί αισθάνομαι ότι τα παιδιά μας είναι πολύ καλύτεροι καλλιτέχνες από εμάς. Είναι πραγματικά ταλέντα, πράγμα που αμφισβητούμε και η γυναίκα μου και εγώ για τον εαυτό μας. Στα παιδιά βλέπουμε τι σημαίνει ταλέντο. Δεν το βάζουν κάτω. Αγωνίζονται και, πάντα, όταν αγωνίζεσαι υπάρχει και η ανταμοιβή».                                 

Προφανώς το διδάχθηκαν από εσάς, παρατηρούμε. «Διδάχθηκαν, αλλά όχι με λόγια. Με τη στάση, τον τρόπο ζωής μας. Και κατάλαβαν, ότι δεν κάνουν "Τέχνη για την Τέχνη". Ότι αυτή η δουλειά είναι το επάγγελμά τους και πρέπει να αμείβονται για να ζήσουν».

 
 Από τον Ριζοσπάστη, ΕΝΘΕΤΗ ΕΚΔΟΣΗ: "7 ΜΕΡΕΣ ΜΑΖΙ" (Όλο το άρθρο ΕΔΩ)

Αναμνήσεις για τον Ερνεστ Τέλμαν


 
Αυτές οι σελίδες αναμνήσεων για τον Έρνεστ 
Τέλμαν έχουν γραφτεί από την κόρη του Ιρμα. 

Διαβάζοντας το βιβλίο, αναδεικνύεται όχι μόνο μια σύντομη και περιεκτική σκιαγραφία της ζωής και της δράσης του Έρνεστ Τέλμαν, που υπήρξε Γραμματέας του Κομμουνιστικού Κόμματος Γερμανίας, αλλά και μια εικόνα της πορείας της ταξικής πάλης στη Γερμανία στις δεκαετίες 1920 και '30. 

Δίχως να αποτελεί μια λεπτομερή περιγραφή  δίνει μια συνολική εικόνα για τον οξυμένο χαρακτήρα της ταξικής σύγκρουσης. Η Ιρμα ήταν από τα ελάχιστα πρόσωπα που είχαν επαφή με τον Έρνεστ Τέλμαν στο διάστημα που παρέμεινε έγκλειστος στις ναζιστικές φυλακές, από το 1933  έως τη δολοφονία του τον Αύγουστο του 1944.  Από την αναφορά σε εκείνη την περίοδο αναδεικνύεται πως η δράση του ΚΚΓ συνεχίστηκε, κόντρα στις σκληρές διώξεις του ναζιστικού καθεστώτος.

Το παράδειγμα του Έρνεστ Τέλμαν και η ηρωική δράση των Γερμανών κομμουνιστών φέρνει σε επαφή το σημερινό αναγνώστη με την «καθημερινότητα» της πάλης εκείνης της περιόδου, που παρά τις ιστορικές διαφορές αναδεικνύει και στο σήμερα τα χαρακτηριστικά της προσωπικότητας του κομμουνιστή, την πίστη στην υπόθεση της εργατικής τάξης και την αφοσίωση στην πάλη για την εξουσία της. 

Το βιβλίο κυκλοφορεί από τις εκδόσεις «Σύγχρονη Εποχή».

Κυριακή 7 Ιουλίου 2013

Ο δημοφιλής «Πλούτος» και οι περιπέτειές του.





Ο «Πλούτος» του Αριστοφάνη, ένα από τα πιο δημοφιλή θεατρικά έργα, της αρχαίας δραματικής τέχνης, παρουσιάζεται, στις 12-13 Ιούλη, 21.00, στο Αρχαίο Θέατρο Επιδαύρου. Μετάφραση - Σκηνοθεσία - Μουσική Διονύσης Σαββόπουλος. Σύμβουλος στη σκηνοθεσία Σύλβια Λιούλιου. Σκηνικά - Κοστούμια Αγγελος Μέντης. Χορογραφία Ερμής Μαλκότσης. Φωτισμοί Γιώργος Τέλλος.

Ο «Πλούτος» γράφτηκε το 388 π.Χ. και είναι η τελευταία σωζόμενη κωμωδία του Αριστοφάνη, στην οποία σχολιάζει τις πάντα επίκαιρες κοινωνικές ανισότητες, διακωμωδεί την κακή διανομή του πλούτου αλλά και την διαφθορά που ο πλούτος συνήθως επιφέρει.

Ο φτωχός αγρότης Χρεμύλος μαζί με τον τετραπέρατο δούλο του Καρίωνα περιθάλπουν τον τυφλό και τιμωρημένο από τον Δία, θεό Πλούτο, που τυφλώθηκε μικρός για να αποφύγει τους δίκαιους, τους σοφούς και τους έντιμους. Με τη βοήθεια του Χρεμύλου και του δούλου του, ο Πλούτος ξαναβρίσκει το φως του.

Ο Διονύσης Σαββόπουλος καταπιάστηκε με τον «Πλούτο», ως μουσικοσυνθέτης, το καλοκαίρι του 1985 στην παράσταση του Εθνικού Θεάτρου, σε σκηνοθεσία Λούκα Ρονκόνι, στην Επίδαυρο. Αυτή τη φορά προσεγγίζει το αριστοφανικό κείμενο με τέσσερις διαφορετικές ιδιότητες: του μεταφραστή, του ηθοποιού, του μουσικοσυνθέτη αλλά και για πρώτη φορά και του σκηνοθέτη!

Παίζουν: Νίκος Κουρής, Χρήστος Λούλης, Αμαλία Μουτούση, Μάκης Παπαδημητρίου και ο Διονύσης Σαββόπουλος. 

Επίσης οι ηθοποιοί, μουσικοί, τραγουδιστές, χορευτές: Στάθης Αννινος, Θανάσης Βλαβιανός, Πέτρος Γεωργοπάλης, Πάρις Θωμόπουλος, Ορέστης Καρύδας, Αλκης Κωνσταντόπουλος, Οδυσσέας Κωνσταντόπουλος, Εντυ Λάμμε, Ευριπίδης Λασκαρίδης, Βασίλης Λέμπερος, Κωνσταντίνος Μαγκλάρας, Ηλίας Μελέτης, Γιάννης Μίνως, Νίκος Νταρίλας, Νίκος Πλιός, Σπύρος Τσεκούρας, Αλέξης Φουσέκης.

Από τον Ριζοσπάστη, ΕΝΘΕΤΗ ΕΚΔΟΣΗ: "7 ΜΕΡΕΣ ΜΑΖΙ", Κυριακή 7 Ιούλη 2013.

Σάββατο 6 Ιουλίου 2013

Λίγα λόγια για την "Ετήσια Έκθεση Ερασιτεχνικής Οργανοποιίας"



Με μεγάλη επιτυχία ολοκληρώθηκε ή ετήσια έκθεση ερασιτεχνικής οργανοποιίας, για δεύτερη συνεχή χρονιά, την Κυριακή 16 Ιουνίου στην Εστία Κρητών Χαϊδαρίου-Αγωνιστών Στρατοπέδου Χαϊδαρίου 103, στο Χαϊδάρι.
   
Η φετινή έκθεση ήταν αφιερωμένη στον εκλιπόντα ερασιτέχνη οργανοποιό Ηλία Γραβάνη. 

Οι φίλοι του έκαναν το καλύτερο δυνατό, -ήταν ολοφάνερο-  διοργάνωσαν  μια πραγματικά άψογη έκθεση, τιμώντας με αυτόν τον τρόπο  την μνήμη του.

Η προσέλευση των φίλων της λαϊκής μουσικής και όχι μόνο,  ήταν κάτι παραπάνω από εντυπωσιακή και αυτό δείχνει το μεγάλο ενδιαφέρον που υπάρχει για αυτήν την σπάνια τέχνη από την πλευρά όχι μόνο των οργανοποιών -κυρίως ερασιτεχνών- αλλά και από την πλευρά των ανθρώπων που ήρθαν και θαύμασαν από κοντά το μεράκι των οργανοποιών, όλων εκείνων που συνεχίζουν δημιουργικά  να διευρύνουν πλουτίζοντας την τέχνη της οργανοποιίας, συντηρώντας  συγχρόνως με σεβασμό -όπως είχαν την ευκαιρία να διαπιστώσουν οι επισκέπτες-  τον παραδοσιακό τρόπο κατασκευής των  μουσικών οργάνων. 

Το επίπεδο των κατασκευών, κατά γενική ομολογία, ήταν ιδιαίτερα υψηλό.

Δείγμα αυτής της γενικής παραδοχής, ο τζουράς (φωτο), δημιουργία του φίλου Luthierschool, ο οποίος τζουράς -πρέπει να σημειωθει-  ήταν το στολίδι της έκθεσης.
   


 

Όσοι φίλοι ερασιτέχνες οργανοποιοί γνωρίζονταν από την προηγούμενη έκθεση, είχαν την ευκαιρία να ξανανταμώσουν, αλλά και όσοι συμμετείχαν για πρώτη φορά, διαπίστωσαν το πόσο φιλικό και ζεστό κλίμα έχουν δημιουργήσει τα μέλη του φόρουμ luthier.gr και πόσο δεμένοι είναι οι άνθρωποι όταν τους οδηγεί το μεράκι τους. 

Να τονίσουμε επίσης πως η φιλοξενία από την πλευρά της εστίας  ήταν άψογη! 

Το σίγουρο είναι πως αυτή η έκθεση έχει γίνει πλέον θεσμός γεγονός που δίνει την ευκαιρία στους συμμετέχοντες να υποστηρίζουν  με  βεβαιότητα ότι κάθε χρόνο θα γίνεται και καλύτερη!

Τέτοιες προσπάθειες αξίζουν κάθε έπαινο, αλλά προ πάντων υποστήριξη από όλους εκείνους που αντιλαμβάνονται την λαϊκή παράδοση όπως ακριβώς  είναι,  δηλαδή αστείρευτη πηγή άντλησης ανθρώπινων αξιών και  πολιτισμού.  

Τετάρτη 3 Ιουλίου 2013

"Ξάφνου μέσα στο σκοτάδι άναψε ένα φως"



Στίχοι: Γιάννης Θεοδωράκης
Μουσική: Μίκης Θεοδωράκης
Τραγούδι:  Μανώλης  Μητσιάς

  "Νύχτα μέσα στα μάτια σου"

Ξάφνου μέσα στο σκοτάδι άναψε ένα φως
χερουβείμ, σεραφείμ σ' έφεραν στη γη
το φεγγάρι αρμενίζει στων ματιών σου την πηγή.

Νύχτα μέσα στα μάτια σου
νύχτα και στην καρδιά σου
ο έρωτας κοιμήθηκε μέσα στην αγκαλιά σου.

Καταπράσινα τα φύλλα τώρα σε φιλούν
χερουβείμ, σεραφείμ γλυκοτραγουδούν 
είσαι ο πόνος ο μεγάλος, τύραννός μου και καημός.

Τρίτη 2 Ιουλίου 2013

Απαντήσεις στη διαστρέβλωση της Ιστορίας



Κυκλοφορεί η τρίτη μπροσούρα της ΚΝΕ στην 
έκδοση «Αλήθειες και Ψέματα για το Σοσιαλισμό»
Από την Παρασκευή 5 Ιούλη κυκλοφορεί η τρίτη κατά σειρά μπροσούρα της έκδοσης της ΚΝΕ «Αλήθειες και Ψέματα για το Σοσιαλισμό». Η μπροσούρα αυτή ολοκληρώνει την έκδοση της ΚΝΕ και έχει προγραμματιστεί να διατεθεί μαζικά και στις εκδηλώσεις του Αντιιμπεριαλιστικού Διημέρου της Οργάνωσης.
Η ΚΝΕ στον πρόλογό της για την τρίτη μπροσούρα σημειώνει:

«Στα δυο προηγούμενα μέρη της σειράς ασχοληθήκαμε με θέματα της σοσιαλιστικής οικονομίας και της εργατικής εξουσίας αντίστοιχα.

Στο μέρος αυτό, απαντάμε σε ορισμένα ζητήματα παραχάραξης και διαστρέβλωσης της ιστορίας της σοσιαλιστικής οικοδόμησης τον 20ό αιώνα, της ιστορίας της Σοβιετικής Ενωσης και των άλλων σοσιαλιστικών χωρών. Αναδεικνύουμε την αλήθεια κόντρα στο ψέμα, τη λήθη, τη συκοφάντηση του σοσιαλισμού που κατασκευάζουν και προωθούν τα επιτελεία της αστικής τάξης.

Σκοπός της συγκεκριμένης έκδοσης, βέβαια, δεν είναι να αναλύσουμε διεξοδικά και σε βάθος όλες τις πλευρές του κάθε ιστορικού θέματος. Δεν θα μπορούσε άλλωστε να γίνει αυτό σε μια τόσο μικρή έκδοση. Αυτό που επιδιώκουμε είναι, με αφορμή ορισμένες βασικές "αιχμές" της αστικής προπαγάνδας, να απαντήσουμε στις συγκεκριμένες πλευρές που παραχαράσσονται, με επιχειρήματα και ιστορική τεκμηρίωση, παραπέμποντας σε πηγές και ντοκουμέντα.

Όπως και στα προηγούμενα μέρη, σε κάθε ενότητα παραθέτουμε αποσπάσματα από την ερμηνεία που δίνουν στα ιστορικά γεγονότα τα σχολικά βιβλία, αστοί και οπορτουνιστές δημοσιολόγοι. Με αφετηρία τα δικά τους "επιχειρήματα" αναπτύσσουμε την απάντησή μας.

Τα ιστορικά θέματα που έχουμε επιλέξει και αναπτύσσουμε με 
χρονολογική σειρά, το καθένα σε μια ενότητα, είναι τα εξής:

1. Το Σύμφωνο Μολότοφ - Ρίμπεντροπ, στο οποίο αναδεικνύουμε ποιος πραγματικά ενίσχυσε τον Χίτλερ και το ναζισμό - φασισμό και στον αντίποδα τις προσπάθειες της Σοβιετικής Ενωσης να αποτρέψει τον πόλεμο.

2.H ναζιστική θηριωδία στο δάσος του Κατίν. Παρουσιάζουμε την αλήθεια για τη σφαγή των Πολωνών αξιωματικών στο Κατίν που η διαστρέβλωση της ναζιστικής προπαγάνδας έφτασε μέχρι και τις κινηματογραφικές αίθουσες.

3.Η Συμφωνία της Γιάλτας. Απαντάμε στο μύθο του μοιράσματος του κόσμου ανάμεσα στις "μεγάλες δυνάμεις".

4. Η αλήθεια για το τείχος του Βερολίνου. Ποιοι και γιατί χώρισαν τη Γερμανία σε δύο κράτη; Ποιοι ήταν οι πραγματικοί λόγοι που επέβαλαν την ανέγερση του τείχους του Βερολίνου;

5.Τα αντεπαναστατικά γεγονότα στις χώρες της Ανατολικής Ευρώπης. Παρουσιάζουμε τα πραγματικά γεγονότα και τις αιτίες τους, στην Ουγγαρία (1956) και στην Τσεχοσλοβακία (1968), που προκάλεσαν τη διεθνιστική βοήθεια του Συμφώνου της Βαρσοβίας».

Από τον Ριζοσπάστη,  Κυριακή 30 Ιούνη 2013.