ΚΡΙΤΙΚΗ ΘΕΑΤΡΟΥ
Από τη στήλη "ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ" του Κυριακάτικου Ριζοσπάστη.
Πάθη και ήθη λαϊκών ανθρώπων
«Ηλιος στην πέτρα», τιτλοφορείται το βαθιά συγκινητικό έργο της
δημοσιογράφου του «Ριζοσπάστη», Σοφίας Αδαμίδου, που παρουσιάζεται στο
θέατρο «Σημείο» (πρώην «Απλό», Χαριλάου Τρικούπη 4, πίσω από το Πάντειο Πανεπιστήμιο, τηλ. 210 9229579).
«Ποιητικός» ο τίτλος, αντλείται από τους ήλιους που
-αντιπαλεύοντας τα μετεμφυλιακά «κολαστήρια» όπου κλείστηκαν χιλιάδες
αγωνιστές και αγωνίστριες του λαού μας, κυρίως κομμουνιστές- ζωγράφιζε
σε πέτρες, στη Μακρόνησο και άλλα ξερονήσια, η κορυφαία ζωγράφος-χαράκτρια, αγωνίστρια της ΕΑΜικής Αντίστασης Βάσω Κατράκη.
Το ποιητικού
αισθήματος κείμενο, με θαυμασμό για την ηρωισμό και την αυτοθυσία πολλών
χιλιάδων αγωνιστών (ανδρών και γυναικών), που πόθησαν μια λεύτερη,
ανεξάρτητη, σοσιαλιστική Ελλάδα, τιμά τις μεγάλες διδαχές των αγώνων
τους για το σήμερα και αύριο του λαού μας.
Με δραματουργικό «πυρήνα» μια
αγωνίστρια, «υφαίνει» μια μονολογική αφηγηματική «τοιχογραφία» αγώνων
και αγωνιστών του ΕΑΜ, του ΕΛΑΣ, του ΔΣΕ, αλλά και στις δεκαετίες του
'50, '60 και '70.
Η «τοιχογραφία» κοσμείται με έξοχα αντάρτικα,
παραδοσιακά και έντεχνα τραγούδια, που επί σκηνής ερμηνεύει η φωνητικά
υπεραισθαντική Καλλιόπη Βέττα, συνοδεία του γλυκόηχου κυμβάλου που
παίζει ο Κλέαρχος Κορκόβολος.
Μια «τοιχογραφία» διάστικτη από πολλές
«ψηφίδες».
Για νεκρούς αγωνιστές από βόλια των κατακτητών, ντόπιων
συνεργατών τους, του αγγλοαμερικανοκίνητου κρατικού στρατού και
παρακρατικών. Για ήρωες - μάρτυρες σε εμφυλιακά και μετεμφυλιακά άντρα
βασανιστηρίων. Για πολύμορφες «μάχες» αγωνιστών και αγωνιστριών στις
εμφυλιακές και μετεμφυλιακές φυλακές και εξορίες. Για «μάχες» που
ξαναδόθηκαν στα χρόνια της απριλιανής φασιστικής χούντας.
Επίκεντρο της
«τοιχογραφίας» είναι μια ηλικιωμένη πια αγωνίστρια, η «Μυρτιά», στη
μορφή της οποίας ενοποιούνται όλες οι αγωνίστριες εκείνης της ηρωικής
γενιάς. Το έργο διαπλέκει την ιστορική πραγματικότητα με τη μυθοπλαστική
φαντασία, με πρώτη «ύλη» του το αυτοβιογραφικό βιβλιαράκι «Η Μυρτιά του
Βουνού» της Ελένης Τραγγανίδα - Μακρυνιώτη, η οποία έφηβη, με το
ψευδώνυμο «Μυρτιά» εντάχθηκε στον Δημοκρατικό Στρατό Ελλάδας, συνελήφθη,
κρατήθηκε στις Γυναικείες Φυλακές Αβέρωφ, αλλά λόγω ηλικίας
αποφυλακίστηκε σύντομα.
Μετά την απελευθέρωσή της παντρεύτηκε, απέκτησε
παιδιά και συνέχισε να αγωνίζεται για τα οράματά της. Αυτή η μαρτυρία,
συνυφασμένη με μαρτυρίες άλλων αγωνιστριών που -μετεμφυλιακά και στη
διάρκεια της χούντας- βίωσαν το μακρόχρονο εγκλεισμό σε φυλακές και
εξορίες, συνθέτει τη συνταρακτικά δραματική, ακατάβλητα μαχητική, γεμάτη
ανθρωπιά, τρυφερότητα, αλλά και χιούμορ αφήγηση - μονόλογο της
«Μυρτιάς».
Η σκηνοθεσία και οι φωτισμοί του Κοραή Δαμάτη, όπως και το
συμβολικό σκηνικό και τα κοστούμια του Γιάννη Μετζικώφ, υπηρετούν τον
«ποιητικό» ρεαλισμό του κειμένου.
Η Ελένη Γερασιμίδου, με το πηγαία
λαϊκό αίσθημά της, την απλότητα, αμεσότητα, τη δραματικότητα αλλά και το
έμφυτο χιούμορ της, «φιλοτεχνεί» εξαιρετικά τη Μυρτιά, ως «πορτρέτο»
όλων των ακατάβλητων αγωνιστριών, τότε, σήμερα και αύριο.
Από τη στήλη "ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ" του Κυριακάτικου Ριζοσπάστη.
Χαρ.
Τρικούπη 10, πίσω από το Πάντειο, +302109229579, - See more at:
http://www.elculture.gr/theater/ilios-stin-petra-725807#sthash.YDLjdLbb.dpuf
Χαρ.
Τρικούπη 10, πίσω από το Πάντειο, +302109229579, - See more at:
http://www.elculture.gr/theater/ilios-stin-petra-725807#sthash.YDLjdLbb.dpuf
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου