Σάββατο 31 Μαρτίου 2012

Αέρα Κελελέφ...Αέρα Κελελέφ!!

Στις 29 του Απρίλη μήνα ή μήπως στις 6 του Μάη μήνα;
 Θα μας καλέσουν και πάλι να ιδρύσουμε την......... Νεφελοκοκκυγία.
Μην τους πιστέψετε.
Θα είναι ξανά ο Πεισθέταιρος, μαζί με τον Τσαλαπετεινό τον Τηρέα. 
  Από μακρυά μας έρχεται ο Αριστοφάνης με την δική του Νεφελοκοκκυγία τη χώρα της ουτοπίας.
Τη χώρα της φυγής; 
Τη χώρα της αυταπάτης; Την χώρα των πουλιών.
                                                                                                                     
 Ας παρακολουθήσουμε για λίγο την παράσταση.
Πολλά έχει να μας πει.

Άλλωστε μιλάμε για μια ιστορική παράσταση, 
στην οποία συναντήθηκαν μεγάλα ονόματα.

 
 Ο  Κάρολος Κουν, σκηνοθέτης της παράστασης και καλλιτεχνικός διευθυντής του Θεάτρου Τέχνης.

*Τα υπέροχα σκηνικά και τα κοστούμια φιλοτεχνημένα από τον  Γιάννη Τσαρούχη 


*Η μουσική με την υπογραφή του μεγάλου μας Μάνου Χατζιδάκι


*Οι χορογραφίες της διακεκριμένης χορογράφου . Ζουζούς Νικολούδη              και μην βαρεθείτε να το δείτε

 
*Η κινηματογραφική επιμέλεια του  Μίμη Κουγιουμτζή

*Η μετάφραση του Μεγάλου Βασίλη Ρώτα



Παίζουν  οι ηθοποιοί:  Δημήτρης Χατζημάρκος, Γιάννης Μόρτζος, Γιώργος Λαζάνης, Μίμης Κουγιουμτζής, Γιώργος Αρμένης, Χρήστος Καλαβρούζος, Βασίλης Παπαβασιλείου, Ρένη Πιττακή, Γιάννης Δεγαΐτης, Νίκος Χαραλάμπους, Αννίτα Σαντοριναίου κ.α.

Κωμωδία είναι οι Όρνιθες και κατέχουν διακεκριμένη θέση ανάμεσα στα έργα του Αριστοφάνη.

Καταγράφει,ζωγραφίζει κυριολεκτικά με ζωντάνια την πολιτική και κοινωνική παρακμή στην Αθήνα του τέλους του  5ου π.χ αιώνα.

Καταγγέλλει την σήψη της Αθηναϊκής κοινωνίας, μετά από την ακμή του Χρυσού Αιώνα του Περικλή.


Η ΥΠΌΘΕΣΗ ΤΟΥ ΕΡΓΟΥ


Οι δύο πρωταγωνιστές,φίλοι Αθηναίοι θέλουν να δραπετεύσουν από την θλιβερή πραγματικότητα αγανακτισμένοι και κουρασμένοι από την δικομανία των συμπολιτών τους  


Δύο φίλοι ο πονηρός Πεισθέταιρος και ο αφελής Ευελπίδης.

Ψάχνουν να βρουν τον Τσαλαπετεινό.Αυτός πρωτίστως ήταν ο βασιλιάς Τηρέας.

Πιστεύουν ότι αυτός θα μπορέσει να τους υποδείξει σε ποια πόλη να πάνε για να ζήσουν ήσυχα και ειρηνικά.


Όταν τον συναντούν αυτός τους απογοητεύει λέγοντάς τους ότι αυτή η πόλη δεν υπάρχει.

Και τότε ο πονηρός Πεισθέταιρος συλλαμβάνει την μεγάλη ιδέα να ιδρύσουν μια δική τους πόλη ανάμεσα στον κόσμο των ανθρώπων και στον κόσμο των Θεών.

Αυτή θα είναι η χώρα των πουλιών στους αιθέρες. 


Ο Τηρέας(τσαλαπετεινός) πείθεται και φωνάζει όλα τα πουλιά για να τους ανακοινώσουν το σχέδιό τους.

Μαζεύονται όλα τα πουλιά αλλά μόλις βλέπουν τους ανθρώπους αποφασίζουν να τους επιτεθούν θεωρώντας τους εισβολείς και τον Τσαλαπετεινό προδότη.

Ο Πεισθεταιρος όμως είναι αυτό που θα λέγαμε λαοπλάνος και με τα λόγια τα ωραία και τα μεγάλα πείθει τα πουλιά να ιδρύσουν την ΝΕΦΕΛΟΚΟΚΚΥΓΙΑ.

Σκοπός τους εν τέλει θα είναι να γίνουν οι ρυθμιστές της θεϊκής εξουσίας παριστάνοντας τους ενδιάμεσους μεταξύ Θεών και ανθρώπων.


Τα πουλιά χωρίζονται σε ομάδες προκειμένου να αρχίσουν να χτίζουν ένα τείχος που θα προστατεύει την χώρα των πουλιών και δεν θα επιτρέπει να ανεβαίνει η τσίκνα από τις θυσίες των ανθρώπων στους θεούς


Αλλά,αλλά.Πριν προκάμουν να τελειώσουν την πόλη κάνουν την εμφάνισή τους διάφορα τσακάλια καλοθελητάδες που σκοπό έχουν να εκμεταλλευτούν και να αποκομίσουν κέρδη από την ίδρυση της Νεφελοκοκκυγίας.

Και πρώτος πρώτος φτάνει ο ιερέας. (Στην παράσταση του 1959 όπου οι θεατές διαμαρτυρήθηκαν και αντέδρασαν δυναμικά με αποτέλεσμα να αναβληθούν οι παραστάσεις ήταν γιατί ο ιερέας εμφανιζόταν ντυμένος ορθόδοξος παπάς)! 


Αλλά πάντα ο Πεισθέταιρος με την παρέμβασή του καταφέρνει να τους ξεφορτωθεί για να συνεχιστούν οι εργασίες  και να ολοκληρωθεί το τείχος.


Αλλά οι Θεοί αρχίζουν να έχουν προβλήματα με την σίτιση τους, δεν φτάνει πια στους ουρανούς η τσίκνα των θυσιών. Ανησυχούν, πεινάνε και αποφασίζουν να στείλουν την Ίριδα ως αγγελιοφόρο, την οποία όμως εκδιώκει κακήν κακώς  ο Πεισθέταιρος.

Ακολουθεί ο πάντα αντιεξουσιαστής  Προμηθέας.

Αυτός λέει μυστικά στον Πεισθέταιρο, του μιλάει για τις αποφάσεις και τα σχέδια των Θεών και τον αρμηνεύει τι να κάνει για να πάρει αυτός την εξουσία.

Και πράγματι όπως έχει ενημερώσει ο Προμηθέας τον Πεισθέταιρο, φτάνει αντιπροσωπεία των Θεών.

Σκοπός να γίνουν διαπραγματεύσεις για τον τρόπο που θα φτάνει η τσίκνα στους ουρανούς. 

Φτάνει στην Νεφελοκοκκυγία ο διπλωμάτης Ποσειδώνας, ο φαγάς Ηρακλής, ο αγροίκος Τρίβαλλος που είναι εκπρόσωπος των βαρβαρικών θεών.

Κάτι πρέπει να τρώνε και αυτοί.

Οι διαπραγματεύσεις γίνονται δίπλα σε ένα σφαχτάρι που ψήνεται, αλλά με τις συμβουλές του Προμηθέα η τσίκνα φτάνει εν τέλει στο γάμο που Πεισθέταιρου που παντρεύεται την όμορφη Θεά Βασίλεια.

Έτσι το έργο τελειώνει με την γαμήλια τελετή του Πεισθέταιρου και μιας.... ουράνιας θεάς.


Τι απέγιναν τα πουλιά; Ε, τι απέγιναν; Δεν ξέρουμε τι απέγιναν;

Ότι απογίνονται όσοι υποκύπτουν και παραπλανούνται από τα λόγια και στις υποσχέσεις των λαοπλάνων.





Ακούστε την μουσική διαβάζοντας τους στίχους είναι, από την επίθεση των πουλιών!


Όρνιθες
   ( Πάροδος)
Η επίθεση των πουλιών

Στίχοι :      Βασίλης Ρώτας
Μουσική : Μάνος Χατζιδάκις
Πρώτη εκτέλεση :Θίασος

Πού πού πού πού πού πού 'ναι αυτός
που μας εκάλεσε;

Πού πού πού πού σε ποιο μέρος βόσκει;

Tι τι τι τι τι τι τι 'ν' η αιτία;

Ποιο ποιο ποιο ποιο ποιο ποιος ο λόγος;

Πώς, πούθε, ποιοι 'ναι,

πού 'ναι, πες μας, δε θα πεις;



A, προδοθήκαμε, επάθαμε ανόσια,

τούτος ήτανε φίλος μας κι έβοσκε

στα χωράφια μαζί μας σαν σύντροφος.

Καταπάτησε νόμους αρχαίους

και τους όρκους των όρνιων επρόδωσε.



Με δόλο εδώ μας κάλεσε

κοντά σε γένος άνομο

που πάντα εχτρός μας στάθηκε

πάντα τροφή μας έκανε.



Αμή με τούτο τ' όρνιο μας

ύστερα θα τα ειπούμε

μόνον ετούτοι οι γέροι λέω,

ευθύς να το πληρώσουν:

κομμάτια να τους κάνουμε

κομμάτια να τους φάμε

Α, προδοθήκαμε, πάθαμε ανόσια.



Εμπρός, απάνω τους ριχτείτε,

εμπρός με ορμή σκοτώστε τους,

εμπρός με τις φτερούγες σας

παντού περικυκλώστε τους

κι οι δυο τους να βογκήξουνε

να φάνε χώμα οι μύτες τους

γιατί ούτε σκιερό βουνό

ούτε κι αιθέριο σύννεφο

ούτε και πέλαγο ψαρό

μπορεί να τους γλιτώσει αυτούς

από τα νύχια τούτα μου.

E! μην κοντοστεκόσαστε,

εμπρός να τους μαδήσουμε,

απάνω τους νυχιές, τσιμπιές-

πού 'ν' ο ταξίαρχος; εμπρός,

να προχωρήσει το ελαφρό.



Αέρα, κελελέφ!

χαμηλώστε μπρος τις μύτες,

μην κοντοστεκόσαστε,

βάρα, χτύπα, μάδα, δείρε,

το τσουκάλι σπάσε πρώτα.


Και λίγα στοιχεία για το έργο:
 
Στα  414 πχ παρουσιάστηκε το έργο του Αριστοφάνη "ΟΡΝΙΘΕΣ" στα Διονύσια,μια πολυήμερη ανοιξιάτική γιορτή στην Αθήνα που καθιέρωσε ο τύραννος  Πεισίστρατος και χάρισε στον Αριστοφάνη το 2ο βραβείο.
Απογοητευμένος από την τροπή του Πελοποννησιακού Πολέμου γράφει τους "Όρνιθες" και εκεί σατιρίζει και καταγγέλλει τους συκοφάντες  και τους κόλακες,τους εκμεταλλευτές .
Τολμηρή φαντασία, υψηλή ποίηση.


Το έργο παρουσιάστηκε στο Ηρώδειο από το  Θέατρο Τέχνης του Καρολου Κουν  το 1959

Η πρεμιέρα του δόθηκε στις 29 Αυγούστου και ξεσηκώνει θύελλα αντιδράσεων λόγω της παρουσίας του ιερέα μέσα στο έργο που θεωρήθηκε πρόκληση για τα τότε δεδομένα.

Θεωρήθηκε ως απόπειρα διασυρμού της θρησκείας του ελληνικού λαού.


Η παραστάσεις  ακυρώνονται  με διάταγμα από τον  υπουργό προεδρίας  Κ Τσάτσο.

Κάποιοι λένε ότι η ομάδα που δημιουργησε τις αντιδράσεις με φωνές κατά την διάρκεια της παράστασης ήταν εντεταλμένοι και βαλτοί.

Οι εφημερίδες της εποχής φιλοξενούσαν γελειογραφίες που σατήριζαν  το Κων/νο Τσάτσο και τον παρουσίαζαν να κυνηγά κότες και γαλοπούλες.

Το έργο ξανάνεβαίνει το 1960 και από τότε ακολουθεί μια θριαμβευτική πορεία στην Ελλάδα και στο εξωτερικό, αποσπώντας το 1965 το Α! βραβείο στο φεστιβάλ των Εθνών.


















Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου