Κυριακή, 26 Μαΐου 2013

Χαρακτική «δεμένη» με τους αγώνες του λαού

Πολύτιμη προσφορά του Κώστα Μαλάμου 
Ο Κώστας Μαλάμος ήταν ζωγράφος της πραγματικότητας, του φυσικού τοπίου και της καθημερινότητας του ανθρώπου. Ανθρωπος διορατικός, με ήθος και σεμνότητα. Εξέφραζε ιδιαίτερο σεβασμό και εκτίμηση προς την εργατική τάξη και τους αγώνες της, τους απλούς ανθρώπους του μόχθου και απέδιδε με το δικό του τρόπο την τιμή που τους άξιζε μέσα από τα έργα του, ξαναζωντανεύοντάς τους. 
Γνωστή σε όλους η σειρά «Μεταλλωρύχοι Μαντέμ Λάκο», όπου αποτυπώνει με μοναδικό τρόπο τις σκληρές συνθήκες εργασίας των μεταλλωρύχων.


Ο δημιουργός Κώστας Μαλάμος*
«...Ο Κώστας Μαλάμος (1913 - 2007) γεννήθηκε στην Αλεξάνδρεια και πέρασε τα πέντε πρώτα του χρόνια στη Ζίτσα. Μέχρι το 1931 έζησε στα Γιάννενα και τον ίδιο χρόνο ήρθε στην Αθήνα. Με υποτροφία εισήχθη στην Ανώτατη Σχολή Καλών Τεχνών (1932-1937), με δασκάλους τους Π. Μαθιόπουλο, Ο. Αργυρό και Κ. Παρθένη. Μετά την αποφοίτησή του, ανοίγει στην Αθήνα φροντιστήριο ζωγραφικής και τον επόμενο χρόνο διορίζεται στο καλλιτεχνικό τμήμα του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου, από όπου η κατοχική κυβέρνηση τον απολύει. Το 1943 προσλαμβάνεται στη μέση εκπαίδευση και το 1944 του ανατίθεται η διεύθυνση του παραρτήματος της ΑΣΚΤ στον Πύργο της Τήνου, αλλά η μη αποδοχή αυτού του διορισμού οδηγεί σε νέα απόλυσή του...

...Οι ενότητες «Φευγιό» και «Ξεκλήρισμα», που παρουσιάζουν σκηνές από διώξεις και εκτελέσεις κατά τη γερμανική κατοχή, η προσφυγιά της Κύπρου, ο πόλεμος του Βιετνάμ. Εργα που πραγματικά εντυπωσιάζουν με το ρεαλισμό και τη ζωντάνια τους.

Στα μέσα της δεκαετίας του '60, ο Κ. Μαλάμος δημιουργεί μια σειρά έργων με νεοκλασικά σπίτια της Αθήνας. «...Αυτά τα νεοκλασικά που έχουν τη ζεστασιά του λαϊκού, του ανώνυμου οικοδόμου, που λες και είναι κατευθείαν απόγονος των κλασικών...», όπως έλεγε ο ίδιος.

Η εξέγερση του Πολυτεχνείου, όπως και η πρώτη επέτειός της συμπλήρωσαν τη συλλογή του, με μια ακόμη ενότητα - αφιέρωμα στην εξέγερση του Πολυτεχνείου.
Σταθμός στην καλλιτεχνική του δημιουργία είναι το έργο του «Ομαδική προσωπογραφία» (1984-1989). 

Η προσφορά του ζωγράφου θεωρείται ανεκτίμητη όχι μόνο για τη συμβολή του στην πολιτιστική μας κληρονομιά, αλλά και για την προσπάθεια που κατέβαλε ως ευσυνείδητος καλλιτέχνης για τη γνωριμία και την επαφή των πλατύτερων λαϊκών μαζών μαζί της, συμμετέχοντας καθοριστικά και στην ίδρυση της Δημοτικής Πινακοθήκης στα Γιάννενα...»

Ριζοσπάστης, ΕΝΘΕΤΗ ΕΚΔΟΣΗ: "7 ΜΕΡΕΣ ΜΑΖΙ"

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου