Τρίτη 18 Νοεμβρίου 2014

Ο αδιάκοπος αγώνας της Ραραού...

 

Δόθηκε η επίσημη πρεμιέρα για το έργο του Παύλου Μάτεσι «Η Μητέρα του Σκύλου», σε σκηνοθεσία Σταύρου Τσακίρη, στο «Σύγχρονο Θέατρο» της οδού Ευμολπιδών.
 
«Πηγαίνω σε όλες τις πρεμιέρες, είσοδος ελευθέρα στην παλαίμαχο λένε, γεια σου Ραραού θρύλε, είσαι σαν την Ελλάδα, μου λένε, ποτέ δεν πεθαίνεις. Με μια διαφορά, τους κάνω, η Ελλάδα ποτέ δεν πεθαίνει, αλλά και ποτέ δεν ανασταίνεται.» 

Η ζωή της Ραραού, «μεγάλης φίρμας της επιθεώρησης» όπως η ίδια αυτοσυστήνεται, ζωντανεύει στη σκηνή μέσα από το φλας μπακ εικόνων μιας κοινωνίας που προσπαθεί να τα «βολέψει» σε συνθήκες ανέχειας. 

Από την Κατοχή έως σήμερα, η πορεία της Ραραού, όπως αντίστοιχα και η πορεία της Ελλάδας, την οποία διατρέχει με τις αναμνήσεις της, είναι μια μάχη επιβίωσης. Ο αγώνας της είναι αδιάκοπος, κι εκείνη θα χρησιμοποιήσει όλα τα μέσα για να βγει αλώβητη από αυτόν. Ακόμη κι αν χρειαστεί να αποδράσει σε μια δική της πραγματικότητα.

Ο Παύλος Μάτεσις, στο μυθιστόρημα αυτό, κατάθεσε με το δικό του μοναδικό τρόπο, πότε δηκτικό και πότε χιουμοριστικό, πότε δραματικό και πότε σουρεαλιστικό, την οπτική του για ένα κομμάτι της σύγχρονης ελληνικής ιστορίας.

Ο ίδιος έγραφε για το έργο του: «Μια γυναίκα τιμωρήθηκε. Το αποδέχεται. Και μετατρέπει μόνη της την τιμωρία σε ισόβια: την "ακινησία". Μια γυναίκα - "στάσις". Και γύρω της η βουή και τα πάθη, να τα ριπίζει η τρέλα μεταμφιεσμένη σε αμέριμνο πουλί. 

Η κόρη της, ως επανάσταση για την τιμωρία, μεταμφιέζει με ψευδώνυμο την πόλη που αδίκησε τη μητέρα της, επιθέτει ψευδώνυμο και στον εαυτό της, βαφτίζεται "Ραραού" και καταφεύγουν πρόσφυγες στην πρωτεύουσα. Θύμα, και όχι ηρωίδα του βιβλίου αυτού, η Ραραού εγκαθίσταται στο Μελόδραμα και στο Κωμικό. 

Την ανάγκασαν να πιστέψει ότι δεν της επιτρέπεται να είναι τραγική, τα πάθη της δεν ανέρχονται σε επίπεδο μεγαλοπρέπειας. Τελικά, όμως, η Τραγωδία, έστω και με σπασμένη κόθορνο, την επισκέπτεται και τη μυρώνει. 

Γύρω στις δύο γυναίκες, θολή στο βάθος μια χώρα αδέσποτη. 

Και πρόσωπα πολλά, που πιστεύουν ότι ο κόσμος δημιουργήθηκε ως πρόσχημα για να γίνουν βιβλία τα δικά τους πάθη... Τελικώς, λάθος μου που την αποκάλεσα θύμα. Αφού άλλωστε μόνη της δηλώνει ευτυχής και επιτυχημένη. Δεν γνωρίζω τι απέγινε η Ραραού».

Οι θεατές της πρεμιέρας χειροκρότησαν θερμά την Δήμητρα Χατούπη και τους ηθοποιούς:  Νίκο Γιαλελή, Γιάννη Δρίτσα, Χρήστο Ευθυμίου, Ηλία Ζερβό, Στεφανία Κριεζή, Μαριλίτα Λαμπροπούλου, Τζίνη Παπαδοπούλου, Εφη Ρευματά, Μαριαλένα Ροζάκη, καθώς και  τον σκηνοθέτη της παράστασης Σταύρο Τσακίρη και τους συνεργάτες του,  Άγγελο Αγγελή (σκηνικά - κοστούμια), Γιάννη Αντωνίου (κινησιολογία), Κατερίνα Μαραγκουδάκη (φωτισμοί). 

Στην παράσταση βρέθηκε ο πρέσβης της Κύπρου στην Ελλάδα Κυριάκος Κενεβέζος, πολιτικοί, δημοσιογράφοι, σκηνοθέτες, συγγραφείς ηθοποιοί κ.ά.

Την πρεμιέρα παρακολούθησαν ο Νίκος Σοφιανός, μέλος του ΠΓ της ΚΕ του ΚΚΕ, και η Ελένη Μηλιαρονικολάκη, μέλος της ΚΕ του ΚΚΕ και υπεύθυνη του Τμήματος Πολιτισμού της ΚΕ.

Από τη στήλη  "ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ"  του  Ριζοσπάστη.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου